Implică-te AZI!

Spectrul autismului nu este liniar și este caracterizat de o dezvoltare inegală. Aceasta înseamnă că o persoană cu autism poate deveni un expert în fizica nucleară, dar nu își poate aminti să se spele pe dinți sau cum să își lege șireturile.
Unele persoane din spectru vor avea nevoie mare de sprijin pe tot parcursul vieții, ceea ce poate însemna că au nevoie de îngrijire și supraveghere permanentă. Alții pot avea nevoie de un nivel mai redus de sprijin în activitățile de zi cu zi – locuri de muncă adaptate, locuințe protejate, în timp ce alții trăiesc o viață complet independentă.
Cu sprijinul potrivit, toți autistii ar trebui să poată trăi viața pe care o aleg.

Evaluare psihologică și psihodiagnostic

Evaluarea psihologică este procesul de colectare și evaluare a datelor despre simptomele, starea mentală, comportamentele și contextul unui pacient pentru a formula un diagnostic. Testarea de diagnosticare psihologică face parte din evaluarea psihologică și implică administrarea de teste pentru a colecta informații despre sănătatea mintală a pacientului. Aceste teste evaluează personalitatea clientului, abilitățile sociale, abilitățile cognitive, emoțiile, răspunsurile comportamentale sau interesele.

Evaluarea psihologică este un proces ce implică un scop bine precizat, o serie de instrumente de utilizare (inclusiv teste) și o serie de variabile

Scopul evaluării psihologice este identificarea starilor psihologice de sănătate sau boală și a mecanismelor psihologice de sanogeneză, identificarea mecanismelor de coping, surprinderea profilului psihologic, surprinderea dinamicii familiale și evaluarea stării emotionale prezente

Cursuri de formare și dezvoltare personală

Cursuri de formare pentru terapeuti

Cursurile de formare sunt programe organizate care au ca scop să ofere participanților informații, cunoștințe și abilități specifice într-un anumit domeniu. Acestea pot fi oferite în mod formal, în cadrul organizației, în mod informal, prin intermediul unor resurse online sau prin experiența practică. Scopul cursurilor de formare poate fi de a îmbunătăți competențele profesionale sau de a dobândi noi cunoștințe și abilități într-un anumit domeniu.

Cursuri de formare pentru parinti

Cursurile de formare pentru părinți sunt programe educaționale destinate părinților și au ca scop să le ofere acestora informații, cunoștințe și abilități pentru a dezvolta strategii de  parenting eficiente. Acestea pot include subiecte precum dezvoltarea copiilor, problemelor comportamentale, disciplină, comunicare și altele. Scopul acestor cursuri este de a ajuta părinții să își înțeleagă mai bine copiii, în special pe cei cu dezvoltare atipică, și să le ofere suport și ghidare în creșterea și dezvoltarea acestora. Cursurile de formare pentru părinți pot fi oferite și prin intermediul programelor online.

Cursuri pentru polițiști și jandarmi

„Abilități de bază în interacțiunea forțelor de ordine cu pacienții cu tulburări psihice”.
Cursul, creat de medicul primar psihiatru, doctor în științe în medicale Claudia Ștefănescu și psihologul clinician Ana Dragu este destinat agenților care aplică legea.
Acesta se adresează și comunităților care doresc să își instruiască forțele de ordine cu privire la o intervenție eficientă în cazuri de criză de sănătate mintală și/sau agenților care doresc să își actualizeze sau perfecționeze strategiile de intervenție
Formarea are la bază necesitatea abilitării forțelor de ordine în recunoașterea și interacțiunea cu pacienții cu probleme de sănătate mintală în vederea unor intervenții de succes care să asigure siguranța pacienților și a agenților pe parcursul intervențiilor.
De asemenea, formarea are un caracter de pilotare și a fost dezvoltată pentru a transmite forțelor de ordine strategii eficiente în criză și pentru a încuraja dezvoltarea legislației și a parteneriatelor comunitare în domeniul sănătății mintale.

Cursuri de formare pentru cadre didactice

Cursurile de formare pentru cadre didactice sunt programe educaționale destinate profesorilor și altor personal educațional și au ca scop să le ofere acestora informații, cunoștințe și abilități pentru a-și îmbunătăți competențele profesionale și abilitățile didactice în raport cu elevii cu tulburări de neurodezvoltare. Acestea pot include subiecte precum metodologii de predare efective, dezvoltarea abilităților de comunicare, managementul clasei, evaluarea performanțelor elevilor și altele. Scopul acestor cursuri este de a ajuta cadrele didactice să își îmbunătățească abilitățile și să își dezvolte competențele pentru a le oferi tuturor elevilor o experiență de învățare de calitate.. Cursurile se pot desfășura și prin intermediul programelor online.

Cursuri de formare pentru insotitori școlari

Cursurile de formare pentru însoțitorii școlari sunt programe educaționale destinate personalului care însoțește elevii cu cerințe educaționale speciale în activitățile școlare și au ca scop să le ofere acestora informații, cunoștințe și abilități pentru a-și îmbunătăți competențele cognitive, comportamentale, și de relaționare cu colegii de vârste similare,. Acestea pot include subiecte precum responsabilitățile și rolul însoțitorului școlar, siguranța copiilor, managementul comportamentului, comunicarea cu părinții și altele. Scopul acestor cursuri este de a ajuta însoțitorii școlari să își îmbunătățească abilitățile și să își dezvolte competențele pentru a le oferi elevilor o experiență sigură și de calitate în activitățile școlare.

Terapie ABA bazată pe strategii pozitive

Terapia ABA – Analiza Comportamentului Aplicată este o metodă de tratament și intervenție pentru persoanele cu tulburări de dezvoltare, cum ar fi autismul. Ea se bazează pe teoria comportamentală și se concentrează pe creșterea frecvenței comportamentelor pozitive și reducerea comportamentelor disruptive prin intermediul unei învățări bazate pe feedback și recompense.

Această terapie se concentrează pe identificarea comportamentelor specifice care necesită intervenție și dezvoltarea de planuri individualizate de intervenție pentru fiecare comportament. Terapeuții ABA lucrează cu fiecare persoană prin intermediul unui program de intervenție personalizat și evaluare regulată pentru a monitoriza progresul și ajusta planurile de intervenție în consecință.

Stratagiiile pozitive se concentrează pe recompense și pe încurajarea comportamentelor pozitive, în loc de a se concentra pe pedepse sau pe eliminarea comportamentelor negative. Acest lucru poate ajuta la creșterea motivației, la dezvoltarea de comportamente pozitive durabile și la îmbunătățirea calității vieții pentru persoanele cu tulburări de comportament.

Este important de menționat că terapia ABA nu este un tratament unic sau o soluție magică pentru toți cei cu tulburări de comportament și că rezultatele pot varia în funcție de fiecare caz în parte. Este esențial să se discute cu un specialist în sănătate mintală calificat înainte de a începe orice program de terapie sau intervenție.

Meloterapia

Este o formă de terapie alternativă sau complementară care implică utilizarea muzicii pentru a trata sau a preveni probleme de sănătate mintală sau fizică. Poate fi folosită singură sau împreună cu alte forme de terapie și poate fi adaptată pentru a se potrivi nevoilor individuale ale fiecărui pacient.

Terapia prin muzică poate include activități precum cântatul, ascultarea muzicii, a ritmului, dansul, crearea de muzică și utilizarea instrumentelor muzicale. Poate fi efectuată de către un terapeut specializat în meloterapie.

Există mai multe modalități în care terapia prin muzică poate ajuta la îmbunătățirea sănătății mintale și fizice, inclusiv:

  • Reducerea anxietății și a stresului
  • Îmbunătățirea dispoziției și a încrederii în sine
  • Stimularea creierului și îmbunătățirea funcțiilor cognitive
  • Reducerea durerii și creșterea toleranței la durere
  • Îmbunătățirea somnului
  • Îmbunătățirea abilităților de comunicare și relaționare

Art-terapia

Terapia prin artă este o formă de terapie alternativă sau complementară care implică utilizarea artei, inclusiv desenul, pictura, modelarea și alte forme de creație, pentru a aborda probleme emoționale, mentale sau fizice. Scopul art-terapiei este de a ajuta indivizii să își exprime emoțiile, gândurile și trăirile prin intermediul artei, fără a fi nevoie de cuvinte.

Art-terapia poate fi utilizată ca terapie individuală sau în grup

Există mai multe modalități în care art-terapia poate ajuta la îmbunătățirea sănătății mentale și fizice, inclusiv:

 

  • Exprimarea emoțiilor și gândurilor neverbalizate
  • Îmbunătățirea abilităților de comunicare și relaționare
  • Reducerea anxietății și a stresului
  • Îmbunătățirea dispoziției și a încrederii în sine
  • Stimularea procesului de gândire și creativitate

Grupurile de abilități de viață pentru tineri

Grupurile sunt programe educaționale și terapeutice care se concentrează pe îmbunătățirea abilităților funcționale ale persoanelor cu autism. Acestea pot include instruire în abilități de bază precum îmbrăcatul, igiena personală, gătitul, socializarea, comunicarea și rezolvarea problemelor, precum și abilități mai avansate, cum ar fi gătitul, gestionarea banilor și mersul la locul de muncă.

Grupurile de abilități de viață pot fi adaptate individual pentru a se potrivi nevoilor fiecărui participant. Acestea pot fi oferite într-un mediu în grup sau individual și pot fi combinate cu alte forme de terapie, cum ar fi terapia comportamentală sau terapia prin joc. Scopul principal al grupurilor de abilități de viață este de a ajuta persoanele cu autism să își dezvolte abilitățile necesare pentru a trăi o viață independentă și satisfăcătoare. Acestea pot fi un instrument valoros în progresul pe termen lung al persoanelor cu autism și pot ajuta la îmbunătățirea calității vieții acestora.

Consilierea parintilor

Consilierea parintilor copiilor diferit abilitați poate fi o sarcina dificila, dar esentială, pentru a ajuta familiile să se adapteze și să se ocupe de nevoile unice ale copiilor lor. În cadrul procesului de consiliere oferim sprijin emotional. Părinții pot experimenta un spectru larg de emoții, inclusiv tristețe, furie, frică sau vinovăție, când descoperă că copilul lor are o dizabilitate și este necesar să aibă un spațiu sigur în care să își exprime, înțeleagă și regleze emoțiile. Parintii pot avea intrebari sau nesigurante cu privire la dizabilitatea copilului lor, la viitor, precum si la serviciile si resursele disponibile.

Pentru că știm cât de importante sunt informațiile de calitate oferim informații corecte și actualizate despre tulburarea de care este afectat copilul și ne asigurăm că părinții au acces la resursele de care au nevoie.

De asemenea, lucrăm împreună cu dvs pentru a stabili obiective terapeutice realiste. Părinții pot avea asteptări nerealiste cu privire la progresul copilului lor, iar consilierul poate ajuta la stabilirea unor obiective realiste și la planificarea unui plan de acțiune pentru a atinge aceste obiective. Împreună promovăm abilitătile si talentele copilului. Este important ca părinții să se concentreze pe punctele forte ale copilului și să evite să se concentreze exclusiv pe limitările aduse de dizabilitate.

Ca parte a procesului de consiliere, sprijinim familia în luarea deciziilor. Consilierul poate ajuta părintii să ia decizii informate cu privire la îngrijirea copilului lor, inclusiv cu privire la școală, terapie și alte servicii disponibilie în comunitate.

Psihoterapia – in diferite forme

Este un proces terapeutic în care o persoană își adresează problemele emoționale sau de comportament unui profesionist în sănătate mintală calificat, precum un psiholog sau un psihiatru. Scopul psihoterapiei este de a ajuta persoana să înțeleagă și să gestioneze emoțiile, gândurile și comportamentele sale, precum și de a îmbunătăți relațiile și calitatea vieții.

În timpul sesiunilor de psihoterapie, terapeutul lucrează cu persoana pentru a identifica problemele subiacente și pentru a dezvolta strategii eficiente de gestionare a acestora. Acesta poate oferi un suport empatic, feedback și tehnici de gestionare a stresului, precum și un mediu sigur și confidențial pentru explorarea emoțiilor și a experiențelor.

Psihoterapia poate fi eficientă pentru o gamă largă de probleme, inclusiv anxietate, depresie, probleme de relație, probleme de comportament, tulburări alimentare, probleme de sănătate mintală și altele. Poate fi oferită într-un mediu individual, în cuplu sau în grup, și poate fi adaptată pentru a se potrivi nevoilor individuale ale fiecărei persoane.

Terapia de integrare senzoriala (SI)

Este o abordare terapeutică care se concentrează pe modul în care creierul percepe, procesează si reacționează la informațiile senzoriale din mediul înconjurător. Scopul terapiei de integrare senzorială este de a ajuta copiii să-și dezvolte abilitățile senzoriale și să le folosească în mod eficient în activitățile cotidiene.

Terapia de integrare senzorială se bazează pe teoria că anumiți copii pot avea probleme cu integrarea informațiilor senzoriale și pot prezenta simptome precum: probleme de atenție și concentrare, dificultăți de coordonare și echilibru, probleme de somn sau alimentație, comportamente repetitive sau evitarea anumitor activități.

 

Terapia de integrare senzorială poate include activități care solicită simtul tactil, vestibular (echilibru) și proprioceptiv (senzatia de pozitie și mișcare a corpului), precum și activități care solicită simțurile, auz, văz gust, miros, etc. Terapeutul poate folosi jucării, echipamente și tehnici specifice pentru a ajuta copilul să se adapteze la stimulii senzoriali și să-și dezvolte abilitățile.

Este important de reținut că terapia de integrare senzorială poate fi folosită în combinație cu alte forme de terapie și poate fi eficientă pentru unii copii, dar poate fi ineficientă sau inadecvată pentru alții. Este important sa discutați cu medicul sau cu un specialist în terapie pentru a determina dacă această abordare este potrivita pentru copilul dumneavoastră.

Implică-te AZI!
Vino să evoluăm împreună și ajută-ne să schimbăm percepția societății asupra neurodiversității. În schimb, vei descoperi un univers special, de o sinceritate și o naturalețe absolute, talente ieșite din comun și o percepție unică asupra vieții.

Programe si servicii

Sprijiniți activitatea Centrului de Resurse și Referință în Autism „Micul Prinț“ Bistrița

Există multe modalități de a te implica în comunitatea autismului. Fie că este vorba de sprijinirea unei inițiative cruciale, de participarea la un eveniment, de a deveni membru  sau de a face o donație, Asociația AUTISM Europa este legătura ta pentru a face diferența.

Vreau să donez:

Fii la curent cu toate lucrurile grozave pe care le facem